Drie maanden zonder wc-papier

Gedurende mijn verblijf in India leerde ik niet alleen om een hurktoilet te gebruiken, maar ook de afwezigheid van toiletpapier was nieuw voor me. Hoe dan? Waarom zou je stoppen met toiletpapier? Is het hygiënisch? 

Culturele verandering
Toen ik na een lange vlucht aankwam op de luchthaven van India was ik blij dat ik even naar een normaal toilet kon. Dacht ik. Overal was het toiletpapier op! Wat een drama. Met papieren handdoekjes (die ik in stukjes scheurde omdat het anders voor een verstopt toilet zorgt) droogde ik mezelf schoon.

Na een lange taxirit kwamen we aan bij onze accommodatie in Auroville. Na een goede nacht slapen, werd ik wakker en moest ik naar het toilet. Whut, ook hier was geen toiletpapier. Moesten we dat zelf kopen? Langzaam begon me te dagen dat ze hier wellicht geen toiletpapier gebruiken. Er stond namelijk een soort mini-douchekop naast het toilet. Toen ik de gastvrouw tegenkwam besloot ik subtiel te vragen waar het toiletpapier is of hoe dat hier werkt.

En inderdaad, niemand gebruikt hier toiletpapier. In Nederland heb ik daar weleens over gelezen, mensen gebruiken dan linnendoekjes die ze in de wasmachine schoonmaakten. Toch vind ik dat niet een heel fris idee. Ook begreep ik niet wat mensen hier dan wel gebruiken. Krijg je met de sproeier je billen schoon? Ik herinnerde me dat ik in Frankrijk wel vaker een bidet had gezien, hier heb ik echter nooit uitleg over gekregen. Het stond ver van me af. Gebruiken ze dan een washandje of hun blote hand? Niet bij alle toiletten is een blok zeep aanwezig, maar sowieso, wil ik mijn handen hieraan vies maken? En dan loop je de hele dag rond met een natte onderbroek?




De onderdompeling: Hoe doe je het?
Na een tijdje begon ik eraan te wennen, mijn vragen werden beantwoord door vrienden. Veel toeristen kopen hier toiletpapier en zeulen deze rol vervolgens de hele dag mee. Het papier mag niet in het toilet, dus dan moet je ook maar hopen dat er een afvalbakje is. Ik besloot niet stom te gaan doen en gewoon mee te doen in de dagelijkse gang van zaken: going native.

Als er een sproeier bij het toilet aanwezig is, krijg je jezelf makkelijk en snel schoon zonder je handen te hoeven gebruiken. Wanneer er echter een emmer en een kraantje is, is het een grotere uitdaging. Ik heb vele manieren geprobeerd: water in je hand gieten en naar je lichaam brengen. Op deze manier verlies je echter het meeste water onderweg. Een andere manier is om het direct over je lichaam heen te gieten. Hiermee moet je uitkijken dat je je broek niet nat maakt. Het was veel hannesen. Een vriendin vertelde me laconiek dat het voor de Indiërs ook niet eenvoudig is, die zie je ook regelmatig rondlopen met een natte broek.

Aan het begin gebruikte ik een washandje voor mijn billen, want ja, je weet nooit of je ze echt schoon spoelt met die sproeier. Maar ik maakte ze zorgen over de bacteriën die erin zouden trekken. En zo zette ik na een paar weken de stap: het gebruiken van mijn handen. Correctie: van mijn linkerhand. Hoewel ik linkshandig ben en daardoor alles automatisch met mijn linkerhand oppak, aangeef en eet, is dat hier not done. Je linkerhand is voor het toilet en je rechter voor de maaltijd. Regelmatig haalde ik dit door elkaar, het is nog zo eenvoudig niet om dit uit je systeem te krijgen.

Het gebruiken van mijn hand was een enorme drempel voor me. Toch waagde ik me eraan en het helemaal niet zo erg te zijn. Door wc-papier creëren we een afstand tot ons lichaam, nu voelde het echter een stuk natuurlijker en je weet zeker dat het schoon wordt. Je billen zullen het fijn vinden om niet droog geschuurd te worden.

Hygiëne
Heel belangrijk is om voordat je je handen hebt gewassen niks aan te raken met je linkerhand. Met zeep moet je zeker je handen schoon genoeg krijgen om je hand vervolgens weer te gebruiken. Veel mensen hier (in Auroville) gebruiken natuurlijke zeep, zonder SLS, palmolie en microplastics. Er wordt hier zeep geproduceerd die biologisch afbreekbaar en zelfs probiotisch is, dit laatste zijn goede bacteriën. Deze zeep maakt tevens je riool schoon, ook kan je het water opvangen in een bak en hiermee je planten voeden. Zo vervuilen ze het water niet. Belangrijk voor je eigen hygiëne is overigens om je nagels kort te houden; je wilt niet dat er bacteriën onder je nagels kruipen.

Gezondheidsimplicaties 
Ik besloot eens op te zoeken wat het effect van toiletpapier is, en of het zinvol is om ermee te stoppen. Wat bleek: toiletpapier is slecht, chemisch en erg vervuilend. Het produceren van toiletpapier is schadelijk voor het milieu; het is een product dat je maar eens gebruikt en wat niet gerecycled wordt. Er wordt een grote hoeveelheid chemicaliën, BPA en bleekmiddel gebruikt. Wc-papier wordt gemaakt van hout maar is niet bruin, hoe kan dat? Chloor is het antwoord. Dit geldt ook voor andere gezichts- en billendoekjes.

Deze nare stoffen komen ons lichaam binnen via de huid en onze intieme delen, helaas kan dit voor gezondheidsklachten zorgen. Ik wil nu niet iedereen bang maken door in te gaan op de ziekten, maar het komt er dus op neer dat er in toiletpapier en natte-doekjes chemicaliën zitten die schadelijk zijn voor ons lichaam. Kijk dus even goed op de verpakking van je toiletpapier.

Ik vond dit best choquerend om te lezen, iets wat we allemaal gebruiken maar wat helemaal niet goed blijkt te zijn. Hoe is dit mogelijk? En hoe kan het dat BPA in ons papier gebruikt wordt? Met name kassabonnetjes hebben hier een hoog gehalte van, via je huid komt dit in je bloedcirculatie terecht, een extra reden dus om je bonnetje te weigeren.

Effect op het milieu
Daarnaast brengt het ook problemen voor de natuur met zich mee. Voor het witte zachte toiletpapier worden zeldzame Canadese bossen gekapt. Gerecycled papier is beter omdat de productie hiervan veel water, bomen en afval bespaart. Dit wordt echter maar door een klein percentage van de bevolking gebruikt.

We gebruiken gemiddeld 21,000 velletjes wc-papier per jaar, dat is een gigantische berg afval. Dit levert dan ook problemen op voor het rioleringssysteem. Als we het papier in een afvalemmer zouden gooien, zouden we enorm veel energie besparen en kan het afval wellicht nog hergebruikt worden. Het is in ieder geval eenvoudiger om het water te zuiveren.

Er gaan dus een hoop problemen gepaard met iets dat we zo vanzelfsprekend vinden. Pas in India deed ik mijn oogkleppen af. Het is een culturele verandering en daardoor iets wat je wellicht even moet laten bezinken alvorens het een keer een kans te geven. Sommige mensen gebruiken katoenen doekjes die ze vervolgens schoonwassen, anderen zullen hun best doen om gezond wc-papier te vinden.

Mijn keuze
Wat ik in Nederland ga doen? Dat is een goede vraag. Na drie en een halve maand geen toiletpapier te hebben gebruikt zal het gek zijn om dit wel weer te gaan doen. En als je bedenkt dat onze toiletten al enorm vervuilend zijn, dat we drinkwater door het toilet spoelen (zo’n 22 liter per dag) en onze uitwerpselen niet gebruiken als mest voor de tuin. Dan denk ik dat we op zijn minst ons best kunnen doen om ons toilet zou zuinig mogelijk te gebruiken. Ik ga thuis kijken wat de mogelijkheden zijn. Maar nu ik weet dat toiletpapier ook gezondheidsimplicaties heeft, ga ik denk ik voortaan met een flesje water naar het toilet.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Sauna feestjes in Finland

Vrij leven zonder bh's

Experiment: schone haren zonder shampoo