Duurzaam wonen: schoonmaken

Bij de meeste mensen puilt het schoonmaak-kastje uit, vele verschillende middeltjes in diverse geuren en kleuren voor specifieke oppervlakten. Echter, met een emmer, soda en water houd je je huis ook schoon. Ik houd van simpel en opgeruimd.

Het huis
Ik maak regelmatig schoon met een nat doekje, waar ik soms soda aan toevoeg. De vloer veeg ik altijd, veel makkelijker dan stofzuigen en een stuk minder geluid. Beide doe ik tussendoor wanneer ik zie dat iets vies is. Zo kost het me geen tijd en heb ik toch een schoon huis.

Het boenen van oppervlakten doe ik met water en silver soda. Silver soda is een allesreiniger, hiermee bespaar je niet alleen geld maar ook het milieu. Het is te koop in veel supermarkten en bij de drogisterij. Schoonmaken hoeft dus niet met chemicaliën of elektriciteit! Voor dweilen schijnt het overigens het beste te zijn om dit met koud water te doen: zo krijg je geen strepen op de vloer.



De vaat
Allereerst, zorg voor zo min mogelijk afwas. Mijn bord voor brood en beker voor water gebruik ik zo een week lang. De vieze dingen, zoals vette borden en pannen, laat ik direct weken. De afwas doe ik eens per week, wanneer het opstapelt. Dan was ik alles in een keer af, hierdoor kost het relatief weinig tijd en water. Het is ook best gezellig om samen af te wassen.

De afwas doe ik altijd in een afwasteil met niet tot nauwelijks afwasmiddel. Zolang we geen pastasaus gegeten hebben wordt alles goed schoon op deze manier. Ik kan me niet voorstellen dat het goed is om zeep binnen te krijgen. En stel er blijven nog bacteriën zitten op je bord omdat je geen zeep gebruikt, dan wordt je daar vast sterker van. Ik voel me in ieder geval prima.

Je handen
Gebruik hiervoor een blok zeep, Marseille zeep is bijvoorbeeld een natuurlijke variant. Deze bevat geen palmolie en andere schadelijke stoffen. Het is milieu en huidvriendelijk.

Je lichaam 
Water is echt een wondermiddel. We bestaan eruit, we drinken het, we kunnen niet zonder. Daarnaast is het de manier om jezelf en je spullen mee schoon te maken. De reguliere zeep is niet goed voor je lichaam, het droogt uit en verstoord je natuurlijke balans. Zeep spoelt al je goede bacteriën weg, ons lichaam en onze haren zijn instaat om ons schoon te houden wanneer we enkel water gebruiken. Voor sommige gevallen wil je zeep gebruiken, hiervoor kan je het beste een natuurlijk blok zeep gebruiken. Deze bevatten namelijk geen mircoplastics, palmolie en SLS. Koud water is trouwens het beste voor onze huid.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Sauna feestjes in Finland

Drie maanden zonder wc-papier

Vrij leven zonder bh's

Experiment: schone haren zonder shampoo