Menstruatie 2: stoppen met de pil

Door het gebruik van de menstruatiecup kreeg ik meer inzicht in mijn menstruatie. Echt natuurlijk was deze echter nog niet, ik bepaalde immers zelf wanneer ik ongesteld zou worden door middel van de pil. Ik heb vaak vraagtekens gezet bij het zelf reguleren van mijn cyclus, echter verzekerden doctoren me altijd dat het geen kwaad zou kunnen. Zodoende stelde ik mijn ongesteldheid altijd uit, om deze reden vond ik het eerst ook niet nodig om een cup aan te schaffen: ik zou het toch zelden gebruiken.

Waarom stoppen?
Door de menstruatiecup kreeg ik meer interesse in mijn cyclus en vroeg ik me af hoe een echte cyclus zou gaan. Ik was immers in de puberteit toen ik aan de pil begon. Ik had geen idee op welke manier dit invloed op mij had. Alvorens te stoppen besloot ik een paar blogs te lezen over het stoppen met de pil. Ik las verhalen over vrouwen die last hadden van depressie, stemmingswisselingen en onvruchtbaarheid door de pil. Het kwam erop neer dat de pil niet zo onschuldig is als ons verteld wordt. Om weer een natuurlijke hormonale balans te krijgen, stoppen diverse vrouwen met de pil.

Hoewel ik zelf niet het idee had dat de pil een negatief effect op me had, was ik toch benieuwd of ik me anders zou voelen. Een ding vond ik echter wel erg spannend; ik slikte de pil omdat ik niet zwanger wil worden. Die rol heeft het goed vervuld. In mijn hoofd beeldde ik me in dat ik na een maand zwanger zou zijn en spijt had van deze impulsieve keuze. Echter, na het lezen van blogs bleek niemand zwanger te zijn geworden en de meesten gebruikten niet eens condooms. Ik vergat steeds vaker de pil en ik vond het ook raar dat je het elke dag moet slikken zelfs als je geen seks hebt. Ik besloot het experiment aan te gaan en mijn lichaam te detoxen.

Ik was benieuwd of ik me anders zou voelen als ik met de pil zou stoppen. Gezien ik geen menstruatie-ritme had besloot ik direct te stoppen.

Hoe stop je en wat zijn de gevolgen?
Het stoppen is heel eenvoudig, ze zeggen dat je je strip af moet maken zodat je in de huidige ritme ongesteld wordt. Echter, ik had al geen ritme en besloot direct te stoppen. Vervolgens word je nog een laatste keer nep-ongesteld. Daarna ontwikkeld je lichaam een nieuw ritme, het kan zijn dat je een tijd niet ongesteld wordt of heel onregelmatig. Ook kan je last krijgen van haaruitval, acne en buikpijn. Daarnaast verliezen vrouwen gewicht en verhoogt hun libido. Met enige angst voor wat er zou komen liet ik de pil in de kast liggen.

Gelukkig was mijn ongesteldheid meteen regelmatig, had ik geen last van PMS en ook had ik niet meer acne dan anders. Verrassend genoeg voelde ik me niet anders. Ik had gehoopt wat meer energie te krijgen, maar eigenlijk was ik al erg blij dat ik geen nare transitie door hoefde te gaan.

Hoe voorkom je zwangerschap?
Op dezelfde manier als dat je Soa's voorkomt: het condoom. Naast de pil gebruikte ik condooms, double Dutch, om zeker te zijn. Ik heb nooit problemen gehad met condooms, ik vind het niet vervelend of gepruts. Die kleine extra moeite heb ik ervoor over om niet zwanger te worden. Toch durfde ik niet enkel te vertrouwen op het condoom, maar ik wilde geen spiraaltje in mijn lichaam. Daarom ging ik op zoek naar hoe je zeker kan zijn niet zwanger te worden. Er bleken allerlei methodes te zijn om te weten wanneer je vruchtbaar bent. Er bleken dure apparaten en dikke boeken te zijn: het leek me ook weer niet zó belangrijk. Ik zou immers nog steeds condooms gebruiken. Ik ontdekte dat er apps zijn die je vruchtbaarheid voorspellen aan de hand van je menstruatie.

Cliffhanger: lees mijn volgende blog over welke app ik gebruikte en over hoe je zelf je menstruatiecyclus en je ovulatie kan meten.
De knip in de blogs is niet om stom te doen, maar omdat deze blog anders wel heel erg lang werd. Lees hier verder


Want hoe schattig ik vroeger ook was, ik ben niet toe aan een kleine Nine. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Sauna feestjes in Finland

Drie maanden zonder wc-papier

Vrij leven zonder bh's

Experiment: schone haren zonder shampoo