Menstruatie 3: Het berekenen van je menstruatie en ovulatiecyclus

Deze blog is een vervolg op "Menstruatie 2: stoppen met de pil"

Je cyclus bijhouden – weten op welke dagen je ongesteld en vruchtbaar bent
Apps kunnen je leven eenvoudiger maken, een app die voorspeld wanneer je ongesteld wordt is daar één van. Ik voel me een dag futloos en vervolgens krijg ik op mijn mobiel de melding: “your period is about to begin”. Dan kook ik mijn menstruatiecup vast en houd ik deze bij me zodat ik hem direct kan gebruiken wanneer het bloeden begint. Ik heb de app Clue, waarbij je alles over je ongesteldheid (en je seksleven) bij kan houden. Hierdoor worden de voorspellingen nauwkeuriger. In de app kan je tevens zien wanneer je vruchtbaar bent. Dit vind ik best interessant om te weten, of je nu coïtus hebt of niet. De meeste apps die dit voorspellen zijn ontworpen voor vrouwen die zwanger willen worden en dus focus legt op wanneer je het beste kinderen kan verwekken. Deze apps zijn daarnaast enorm roze, een extra reden voor mij om een andere app te zoeken. Clue is neutraal en veelzijdig, ook voor vrouwen die juist niet zwanger willen worden of die hun lichaam beter willen leren kennen.

Op de dag van de eisprong ben je vruchtbaar, maar een aantal dagen tevoren is er ook al kans dat je zwanger raakt. De app laat dit zien en zo kan je dan extra voorzichtig zijn tijdens seks. Sommige vrouwen hebben onbeschermd seks maar vermijden seks op de vruchtbare dagen. Eerst zorgde ik ook dat ik die dagen geen seks had. Echter, nu anderhalf jaar later, heb ik toch wel vertrouwen gekregen in condooms. Wel besteed ik extra zorg aan het condoom, dat deze niet afglijdt of lekt. Ook was ik elke keer opgelucht wanneer ik weer ongesteld was. Nog steeds apprecieer ik mijn menstruatie om deze reden.

Sinds ik enkel vertrouwde op het condoom, was ik steeds opgelucht wanneer ik ongesteld werd.

Symptomen ervaren met je lichaam
Na een jaar deze app gebruikt te hebben, stopte mijn smartphone met werken. Ik besefte me dat het een beetje ironisch was dat ik meer over mijn lichaam wilde leren en daarvoor een app gebruikte. Maar goed, het is wel makkelijk. Toen de app stopte heb ik gewoon steeds de menstruatiecup in mijn tas gehad, en ik wist dat ongeveer drie weken na mijn menstruatie de volgende zou beginnen. Ik wilde echter de details weten, hoe, wat, waarom. Zo ben ik in de literatuur gedoken. Ik heb besloten de meest praktische details op te schrijven, op internet is echter nog heel veel meer te lezen over hoe alles precies werkt en waarvoor het dient. Je kunt dit opzoeken als je meer wilt weten, wees erop voorbereid dat alles geschreven is voor vrouwen die zwanger willen worden en dat je een paar uur aan het lezen bent. Voor de eenvoud laat ik je weten hoe je berekend wanneer je ongesteld wordt en wanneer je vruchtbaar bent.


Ik besefte me dat het ironisch was dat ik een app gebruikt om meer over mijn lichaam te leren. 

Berekenen van je menstruatie
Gemiddeld duurt een cyclus 28 dagen, dit verschilt echter per vrouw en niet bij elke vrouw is dit regelmatig. De cyclus kan variëren door het gebruik van alcohol en drugs, door stress en vermoeidheid, maar ook door je voeding en je gewicht. Om even twee dure woorden te gebruiken: de dertien dagen van je menstruatie gevolgd door je vruchtbare periode heet de folliculaire fase. Op de dag van je ovulatie begint de luteale fase. Goed, weer wat geleerd. Het is handig als je bij gaat houden hoe lang je cyclus is: de dag dat je ongesteld wordt tot de dag dat je weer ongesteld wordt. Na dit twee rondes te hebben gedaan krijg je een idee hoeveel dagen je ongesteld bent en hoe lang je cyclus duurt. Als dit onregelmatig is, dan is het ingewikkeld uitrekenen. Wel kan je dan ongeveer 28 dagen aanhouden, maar voor de zekerheid al een paar dagen eerder je menstruatiecup (of iets anders) bij je houden. En voel ook met je lichaam, misschien heb je wat rugpijn, ben je prikkelbaar, heb je buikpijn of verschijnselen van PMS (premenstrueel syndroom), die je laten weten dat je ongesteld gaat worden.

Stap 1: Houdt bij hoe lang je cyclus is

Berekenen van je ovulatie
Er is een simpele berekening die goed werkt indien je een regelmatige menstruatiecyclus hebt. Je ovulatie, ook wel eisprong genoemd, vindt dan veertien dagen voor je ongesteld wordt plaats. Vlak voor/ rondom je ovulatie ben je vruchtbaar. Wees rondom deze dagen (tot zes dagen tevoren) dus voorzichtig als je niet zwanger wilt worden.

Rond veertien dagen voor je ongesteld wordt ben je vruchtbaar.

Als je menstruatie onregelmatig is werkt deze berekening niet, in dat geval kan je goed letten op de signalen die je lichaam geeft. Sommige vrouwen kunnen de ovulatie voelen, het voelt dan hetzelfde als wanneer je menstruatie eraan komt: een lichte pijn of drukkend gevoel in de onderbuik. Daarnaast stijgt bij veel vrouwen het libido rondom de vruchtbare periode.
Verder zijn er drie signalen die je lichaam geeft:

Baarmoedermond
Een biologie lesje: de baarmoedermond zit diep in je vagina maar wel op een afstand waar je met je vingers bij kunt. Tijdens je menstruatie zit deze vrij laag, is hard en gesloten. Op weg naar je vruchtbare dagen ligt de baarmoedermond steeds hoger en wordt deze zachter. Wanneer je eisprong plaatsvindt heeft deze een duidelijke opening (om spermacellen binnen te laten). Dit zal echter moeilijker voelbaar zijn omdat die dan hoog ligt. Daarna zakt de baarmoedermond weer, en zo heb je een cyclus.

Cervixslijm
Gedurende deze cyclus veranderd ook je witte vloed/ afscheiding/ cervixslijm. Tijdens je ovulatie creëer je meer slijm, op je meest vruchtbare moment zal deze elastisch en transparant zijn. Hierna zal het slijm wit/ gelig worden en tevens plakkerig/ brokkeliger aanvoelen. Ditzelfde soort slijm zal je ook na je menstruatie hebben, na je menstruatie zal je overigens niet veel slijm hebben. Je zult vanzelf merken dat het meer wordt naar mate je vruchtbaarder wordt.

Temperatuur
Indien je elke ochtend om dezelfde tijd, wanneer je net wakker bent en nog niet bent opgestaan, je temperatuur opneemt zal je een trend ontdekken. Houd de temperatuur bijvoorbeeld in je gesloten mond tegen je tongwortel aan. Handig is om te beginnen op de dag dat je ongesteld wordt, vervolgens schrijf je elke ochtend je temperatuur op. Op de dag van je ovulatie zakt je temperatuur een beetje en daarna stijgt deze 0,2 tot 0,5 graad. Deze hogere temperatuur houd je tot je ongesteld wordt.

Voorbeeld: je temperatuur schommelt tussen de 36.3 en 36.5 graden, tijdens de ovulatie is deze 36.1, waarna de temperatuur stijgt tot 37 graden. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat je steeds tussen de 36.8 en 36.6 schommelt, tijdens de ovulatie daalt tot 36.3 en daarna stijgt tot 37.3. Het verschilt per vrouw.

Het lastige aan het meten van je temperatuur is dat je hiermee pas door hebt dat je vruchtbaar was, daarom wordt deze methode meestal samen met de voorgaande gebruikt. Het is overigens normaal dat je temperatuur dagelijks verschilt, dit kan door invloeden komen als laat slapen, alcohol en ziekte. Als je je temperatuur consequent bijhoudt, is het handig om dit soort bijzonderheden erbij te noteren. Overigens, als je temperatuur niet daalt kan het zijn dat je zwanger bent. Persoonlijk vind ik deze methode te veel moeite, ik ken overigens vrouwen die dit wel standaard bijhouden. Vooral als je cyclus onregelmatig is, is deze methode handig.

Conclusie
Je lichaam geeft dus diverse signalen af, hiervoor zijn meerdere methoden om deze waar te nemen. Heb jij ervaring met een bepaalde methode? Laat het mij weten! Zelf houd ik het niet meer bij, omdat ik op de condooms vertrouw. Wel vind ik het super fascinerend om de signalen van mijn lichaam op te vangen. Het vrouwelijk lichaam is een wonderlijk systeem, er gaat meer schuil dan je wellicht verwacht.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Sauna feestjes in Finland

Drie maanden zonder wc-papier

Vrij leven zonder bh's

Experiment: schone haren zonder shampoo